miercuri, 5 ianuarie 2011

CFR - Ghiocel Asimionesei

In emisiunea “Martor Incomod” de astazi, 14 aprilie 2010, v-am prezentat nepasarea de care da dovada CFR cand vine vorba de activele din patrimoniu. Mai exact, Regionala CFR a inchiriat parcarea de la Gara Mare pe un pret destul de mic. Chiar daca noul chirias, o societate controlata de Florin Ghiocel Asimionesei, patronul cotidianului “Buna Ziua Iasi”, a intarziat mereu cu plata chiriei, conducerea CFR nu se sinchiseste sa rezilieze contractul in ciuda clauzelor care ii permit acest lucru. Mai mult, tariful de parcare de la Gara a fost majorat la 2 lei, iar parcarea sta mai mereu goala.
Vezi emisiunea din 14.4.2010 in format video



1) Atentie, urmeaza Statia Somaj in masa!

Sefii Companiei Nationale de Cai Ferate ar putea scrie o carte despre “cum poate fi falimentata o societate cu resurse de redresare”.
Daca ne uitam pe site-ul Ministerului de Finante observam ca datoriile societatii ajung in ultimii ani la ordinul sutelor de milioane de euro.
In schimb, compania are in teritoriu sedii luxoase, a caror constructie nu se mai termina. La CFR nu se aplica, insa, mitul Mesterului Manole.
Ce se construieste nu se darama, e paravan pentru furturi.
De exemplu, materialele de constructie au fost supraevaluate.
La Iasi, pe vremea fostului director Mihai Necolaiciuc, CFR a gasit bani pentru oglinzi la la 48 de milioane de lei bucata.
Biroul de achizitii a cautat mese la 113 milioane bucata.
Pe o asemenea opera de arta nu putea sta decat o lumanare de 5 milioane de lei.
Iar pilotele nu puteau costa mai putin de 120 de milioane de lei bucata.
Anul trecut, DNA l-a trimis pe Necolaiciuc in judecata pentru abuz in serviciu si utilizarea creditelor in alte scopuri.
Tartorul CFR a fugit in urma cu 5 ani din tara. Acum se afla intr-o inchisoare din Florida, sub supravegherea Departamentului de Justitie al Statelor Unite ale Americii.
Va plati sau nu Necolaiciuc pentru jaful de 100 de milioane de euro, vom vedea.
Intre timp, la CFR se fac disponibilizari in masa - 10 mii de angajati isi vor pierde locurile de munca. Salariile compensatorii vor costa Romania 152 milioane de euro.
Au facut sefii CFR tot posibilul pentru reducerea cheltuielilor bugetare?
La Iasi, nu.

2) Licitatie cu cantec

Florin Ghiocel Asimionesei, patronul cotidianului “Buna Ziua Iasi”, a facut o afacere "trasnet" cu CFR. Nu invers.
In vara anului trecut, Grafic Beta Invest, societate condusa de Geta Climescu si Ovidiu Brichisala, a pus mana pe parcarea de 2.160 metri patrati de la Gara Mare, pentru o chirie modica. CFR cere doar 7.500 lei fara TVA, cu toate acestea, administratorul societatii controlate de familia Asimionesei a intarziat cu plata chiriei.
Si licitatia pentru cea mai buna parcare din municipiul Iasi a fost "cu cantec". Grafic Beta Invest a concurat singura si a obtinut un pret de 13 ori mai mic decat cel al pietei. Desi in zona Garii chiria pentru un loc de parcare era estimata la 40 de lei metrul patrat pe luna, societatea controlata de Florin Ghiocel Asimionesei a batut palma pentru 3,5 lei pe luna pentru un metru patrat. Cum a fost posibil asa ceva? Cum de nu a stiut mai nimeni de aceasta licitatie? Cum de Grafic Beta Invest a fost singura prezenta? De ce pretul de pornire al licitatiei a fost atat de scazut? De ce nu a dorit CFR sa intretina aceasta parcare si a lasat unui privat libertatea de a mari taxa de acces? Parcarea de la Gara este cea mai scumpa - peste tot in oras Primaria cere 1 lei pe ora, taxa pusa de Grafic Beta Invest este de 2 lei. Nu e de mirare ca parcarea este mai mereu goala, iar calatorii trebuie sa care bagajele cateva sute de metri pana la primul taxi.
Sefii CFR s-au multumit sa spuna ca licitatia a fost corecta.
La presiunile jurnalistilor ieseni, fostul secretar de stat in Ministerul Transporturilor, democrat-liberalul Constantin Axinia, a promis ca va verifica modul in care s-a derulat atribuirea parcarii.

30 IUNIE 2009
Constantin Axinia, subsecretar de stat Min Transporturilor a declarat:
"Ca sa demonstrez ca nu am nici o implicatie eu pot dispune sa anulez licitatia chiar daca s-a facut pentru ca exista prevederi in contract care pot anula unilateral un contract.
- Nu credeti ca va exista si o contestatie ca firma castigatoare eliminata?
- Sa conteste, sa conteste si care e problema".

Axinia a vorbit doar ca sa inchida gura presei. La finele anului trecut, a fost demis din functia de secretar de stat si s-a intors la Iasi cu coada intre picioare. A uitat de parcare si de promisiuni. Sau poate ca CFR a facut o afacere corecta si profitabila cu firma controlata de patronul Buna Ziua Iasi. Total fals.

3) Asimionesei subventionat de CFR

In luna martie a acestui an, Tele M a aratat ca Grafic Beta Invest a uitat sa plateasca chiria mai bine de doua luni si jumatate. Deputatul PD-L Daniel Oajdea a sesizat Ministerul Transporturilor.

2 MARTIE 2010
Daniel Oajdea - deputat PD-L
„In Sesizarea pe care am primit-o este ca mai bine de sase luni aceasta firma nu si-a platit chiria fata de CFR. Am decis sa interpelez Ministerul Transporturlor pentru a preciza clar daca firma si-a platit chiria la zi, cat a platit si data la care a platit. Am facut acea interpelare pentru ca asa cum stiti si dumneavoastra CFR a inchiriat in mod suspect dupa o licitatie cu multe semne de intrebare in vara anului trecut parcarea din fata de la gara Mare”.

Directorul Regionalei CFR Iasi, Sorin Flutur, a confirmat existenta datoriilor, dar a furnizat o explicatie.

2 martie 2010
Sorin Flutur - director Regionala CFR Infrastructura
„Din ce stiu verbal de doua luni si ceva, pina in doua luni jumate. Ei apareau cu mai mult dar au virat niste bani intr-un cont gresit. Nu au stiut. Dar acum in urma scandalului va spun ca, eu nu am fost aici si nu am stiut, ca s-au sesizat, au cautat si acum calculeaza exact ca sa nu fie probleme”.

De ce a luat seful regionalei CFR Iasi apararea firmei controlate de Florin Ghiocel Asimionesei? Poate sa nu pateasca la fel ca predecesorii sai, care au fost terfeliti in paginile gazetei? Biroul de Relatii cu Presa din cadrul Companiei a furnizat cu foarte mare greutate anumite documente.
De exemplu, contractul incheiat cu Grafic Beta Invest a fost transmis in 30 de zile.
Din analiza graficului de plati am observat ca firma ieseana si-a respectat obligatiile contractuale doar in prima luna dupa semnarea documentelor.
Incepand cu luna iulie, Grafic Beta Invest nu a mai reusit sa-si onoreze obligatiile de plata in termenele si datele scandete prevazute in contract.
A inregistrat intarzieri la plata si de 75 de zile peste termenul limita de 45 de zile.
In ciuda acestei situatii, Regionala CFR Iasi nu a reziliat contractul.

“Va informam ca in momentul in care SC Grafic Beta Invest SRL a intarziat platile, I s-a facut somatie de plata (in care I s-a adus la cunostinta ca este in intarziere cu platile si ca urmeaza a I se rezilia contractul). Dupa primirea somatiei, SC Grafic Beta Invest a solicitat un punctaj in urma caruia au mai fost identificate plati”, se arata in raspunsul CFR.
Nici deputatul PD-L Daniel Oajdea nu a fost multumit de explicatiile oferite de companie pentru pasuirea lui Asimionesei.

Daniel Oajdea – deputat PD-L
„- Eu consider ca daca acolo ar fi fost o firma care ar fi castigat corect licitatia si care in pofida faptului ca a obtinut un pret de 4 ori mai mic decat persoanele fizice din zona si intarzie la plata, cred ca cei din conducertea CFR ar fi trecut urgent la rezilierea contractului. Faptul ca nu se intampla acest lucru arata foarte clar ca cineva de acolo care are putere de decizie nu doreste.
- Stim ca si dvs ati facut mai multe adrese cu privire la aceasta parcare. Ati primit vreun raspuns?
- La ultima nu am mai primit raspuns, unde am cerut inclusiv copie dupa documentele de plata. Nu am primit raspuns. La celelalte am primit raspuns. Evident ca e foarte usor sa dai raspunsuri evazive si sa ocolesti adevarul, dar, judecand, asa cum am spus dupa datele care le avem si dupa situatia completa din teren ma face sa cred ca exista o legatura intre cel putin o persoana din conducerea CFR si aceasta firma condusa de Ghiocel Asimionesei”.

Beneficiind de asemenea clementa, Asimionesei a plusat si a anuntat ca nu va plati chiria restanta. Folosindu-se de un artificiu contabil, Grafic Beta Invest a solicitat compensarea sumei de 23 de mii de lei. Iar CFR a acceptat. In jocul lui Asimionesei a intrat firma lui Maricel Popa - SC CF Moldova.

Oana Branzan - sef birou presa CFR
„- Am primit raspunsul dvs insa avem o nelamurire, care este cea de a treia societate catre care se va face compensarea?
-Avem noi datorii la ea, nu stiu de cat si se face compensare. SC CF Moldova”.

Maricel Popa a sustinut ca nu stie nimic de compensare. Directorul companiei Constructii Feroviare Moldova, Paul Butnariu, si-a amintit de un contract de publicitate incheiat cu o alta firma de-a lui Asimionesei.

Paul Butnariu - director SC CF Moldova

”-Grafic Beta Invest nu-mi spune mare lucru acuma.
Nu cred ca am datorii direct la Grafic Beta Invest ci la o alta firma cu care am avut noi relatii comerciale si cu care s-a facut aceasta compensare. Probabil ca nici eu nu primesc banii aia pentru ca la randul nostru mai este o firma probabil ca tot din grupul de firme al lui Asimionesei care noi avem sa-i dam lor bani. Altfel nu se explica compensarea”.

Pagubita din toata aceasta afacere iese firma lui Maricel Popa. CF Moldova inregistreaza datorii la Delta Press Investment, societatea care editeaza “Buna Ziua Iasi”.
Este bizar ca firma lui Popa, aflata intr-o situatie financiara nu prea buna, isi face publicitate intr-un ziar cu tiraj de cateva sute de numere.
La fel de surprinzator este si faptul ca CF Moldova renunta, intr-o perioada grea pentru multi agenti economici, la banii ce urma sa-i primeasca de la CFR.

4) TAXA DE “SMECHER” - 2 lei

Recent, Grafic Beta Invest a majorat tariful pe ora la 2 lei. Dar Asimionesei a facut un profit maxim, platind cei 3,5 lei pe metrul patrat.

Discutie Reporter- soferi
„- Am vazut ca multi ieseni vin cu masinile si parcheaza langa.
- Pai sa platesc de cate ori parchez intr-o parcare cu plata unde ajung?
- Dar in alta parte cum vi s-a parut? Aici este 2 lei ora.
- Este si cu un leu.
- Deci este cam scump sa intelegem?
- Pai cum, dvs nu vedeti cum se intampla? E cam scump”.

„- Am vazut ca ati tras langa.
- Un pic cam mare.
- In alte parcari din oras?
- Un leu.
- Poate asta este o explicatie ca parcartea este goala?
- Sigur”.

Cei mai suparati sunt taximetristii.
Pe vremuri umpleau parcarea de la Gara.

Discutie Reporter - taximetristi
„-Nu ne permitem.
-De ce?
- Costa mult. 2 lei sau cam asa ceva.
- Inainte era un leu.
- Era un leu. Dar acum nu ne permitem, pentru un 10 minute, un sfert de ora cat stam noi in gara, banii astia. Nu se merita”.

„- Inainte taximetristii mai stateau in aceasta parcare. Acum e goala. Care ar fi motivul?
- Pai a concesionat cineva parcarea ca sa castige niste bani probabil.
- 2 lei pe ora cum vi se pare?
- 2 lei ora si dupa aia…
- Cum vi se pare? Este un pret mic, mare?
- Cam mare.
- In alte parcari din oras pe unde mai stationati? Cat costa?
- Cred ca un leu. De obicei e cam un leu peste tot”.
Deputatul iesean Daniel Oajdea atrage atentia ca majorarea pretului pe ora duce la ingreunarea traficului in zona.

Daniel Oajdea – deputat PD-L
„Ca simplu iesean ma deranjeaza ca aceasta parcare, care inainte era plina, era folosita, iar acum, datorita majorarii pretului, sau dublarii pretului de catrea aceasta firma, oamenii se simt obliogati sa parcheze in alte zone chiar in zone in care ingreuneaza traficul numai sa nu plateasca taxa pusa de firma lui Asimionesei”.

Reporterii Tele M au incercat sa obtina un punct de vedere chiar de la directorul Regionalei CFR, Sorin Flutur. Acesta nu a raspuns la telefon si a refuzat sa-i primeasca pe reporteri in birou.
Nici seful PD-L Iasi Dan Carlan nu a dorit sa faca prea multe comentarii.

Dan Carlan – presedinte PD-L
„O sa discut cu domnul Flutur sa comunice corect cu presa asa cum este corect. In rest, orice detalii pot fi luate doar de la institutii. Este o chestiune ce nu are legatura cu politicul ci este exclusiv un act de administrare al Companiei de Cai Ferate”.

De ce toti cei trei democrat liberali se feresc sa vorbeasca despre aceasta afacere proasta facuta de CFR?
Ce-i drept, in ultimii ani, Dan Carlan a aparut mereu in ipostaze favorabile in gazeta lui Ghiocel Asimionesei.
Nu toti liderii PD-L au beneficiat de o asemenea sustinere. Publicitatea costa, veti spune.
Sa fie contractul de inchiriere a parcarii de la Gara Mare plata pentru serviciile lui Asimionesei aduse in campania electorala din 2008?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu