marți, 7 decembrie 2010

De ce a atacat BZI fostii sefi de la CFR!

V-au pus "taxa de smecher" la Gara
Autor: Marius MARGINEANU
Cum si cu complicitatea cui a reusit singurul patron de ziar din tara judecat pentru santaj prin presa, Ghiocel Asimionesei, sa dea zilele trecute o lovitura de miliarde la CFR Iasi?
O firma apropiata patronului cotidianului "Buna Ziua Iasi", fosta "Ziua de Iasi", a cistigat in mod dubios si revoltator licitatia - fantoma pentru inchirierea parcarii de peste 2.000 de metri patrati de la Gara Mare. Practic, firma doar a pus o ghereta la intrarea in parcare si, fara nici cea mai mica investitie, percepe "taxa de intrare" de un leu la orice masina.

Pretul pentru care a inchiriat parcarea - 3,5 lei/metru patrat/luna - este de 13 ori mai mic decit pretul pietei. Firma recupereaza banii dati pe o luna in doar 2-3 zile. Culmea este ca afacerea a fost gindita, chipurile, sa aduca CFR, societate aflata pe buza prapastiei, venituri suplimentare. Revoltator este ca CFR le-a cerut locatarilor din blocurile din zona 250 lei/luna pentru un loc de parcare, ca "tarif social", in timp ce firmei i-a dat cu 60 lei/locul, la o mascarada de licitatie. Ce rol au avut in aceasta afacere puturoasa Dan Carlan, liderul PDL Iasi, si Constantin Axinia, secretar de stat la Transporturi si fost sef al CFR Iasi?

O firma din Iasi a dat un adevarat "tun" la Gara. O parcare spatioasa din cea mai tranzitata zona din municipiu a fost inchiriata pe o suma simbolica pentru clientela politica a partidului de guvernamint, PDL. Patronul unui ziar cu tiraj de pina in 500 de ziare, specializat in scandaluri si atacuri murdare, pare a fi principalul beneficiar al unei afaceri de zeci de miliarde de lei vechi.
Afacerea a fost incheiata "pe sub masa", sub umbrela unei licitatii la care pina la urma nu a mai ramas decit un singur participant. In 24 de ore s-a tinut si licitatia si s-a semnat si contractul. Firma care a tras lozul cistigator se numeste Grafic Beta Invest din Iasi.
Mediatizare la gazeta de perete
Licitatia organizata pentru inchirierea parcarii din fata Garii, de peste 2000 de metri patratI, ridica foarte multe semne de intrebare. Procedura a fost anuntata doar pe site-ul CFR.
Conform regulamentelor de la Caile Ferate, licitatia a fost anuntata si la afisierul din fata sediului Regionalei CFR Infrastructura. "Atit se cere in cazul CFR la organizarea de licitatii pentru inchirierea de spatii", a declarat Cristian Ghibu, fost director al regionalei CFR Infrastructura.
Practic, inca de la inceput a fost sugrumata o posibila concurenta prin lipsa de mediatizare. La procedura s-au inscris totusi doua societati: Grafic Beta Invest si firma Barton SRL. Surse din cadrul CFR sustin ca a doua societate s-a retras de la licitatie. Astfel, pentru o adevarata mina de aur a ramas in cursa doar firma Grafic Beta Invest.
Conform datelor de la Registrul Comertului, actionari la aceasta firma sint Ioan Besleaga si Georgeta Climescu. Sa fie acesti doi cvasinecunoscuti atit de norocosi? Exclus. Climescu apare ca actionar si la firma Delta Press, care editeaza cotidianul "Buna Ziua Iasi", firma controlata in realitate de Ghiocel Asimionesei, dar si la firma Elegant Stil Conf, alaturi de Violeta Asimionesei, sotia patronului de la cotidianul "Buna Ziua Iasi", fostul "Ziua de Iasi". In joc era o suprafata de teren de 2.160 mp situata chiar in fata Garii.
Pret de 13 ori mai mic decit cel al pietei
Pretul de pornire la licitatie ridica alte mari semne de intrebare. Pentru o parcare gata amenajata, cu bariera la intrare, marcaj rutier, proaspat asfaltata, s-a cerut o chirie lunara de 3,3 lei/mp fara TVA. Cum un loc de parcare are acolo 18 mp, rezulta ca licitatia a pornit de la 59,4 lei/loc/luna. Pretul este insa extrem de mic, avind in vedere veniturile pe care le poate aduce un loc de parcare in fata Garii.
Prin comparatie, la aceeasi licitatie parcari din zona Garii Nicolina au fost scoase la licitatie cu 7 lei/mp/luna, in conditiile in care traficul este de departe mai scazut fata de Gara Mare. Practic, orice iesean care vine la Gara trebuie sa parcheze acolo. La fel, oricine doreste sa astepte pe cineva la Gara, locuieste in zona sau doar are treaba la institutiile de acolo.
Mai mult, cu lipsa tot mai acuta a locurilor de parcare inregistrata in Iasi, 120 de astfel de spatii asigura un venit important. Cu toate acestea, CFR Infrastructura a pornit licitatia de la mai putin de 60 lei/luna. Cu doar jumatate de an in urma, fosta conducere a Regionalei CFR Infrastructura a scos la licitatie in jur de 30 de locuri de parcare din fata Garii. Locurile erau destinate iesenilor care locuiesc in zona. CFR le facea practic o concesie, lasind posibilitatea de a plati abonamente. Pretul de pornire la aceste licitatii a fost de peste patru ori mai mare decit cel de acum, chiar daca acum se inchiria unei firme care sa valorifice spatiul pentru venituri suplimentare.
Astfel, CFR a scos la licitatie pentru firme cu un pret de 60 lei/luna, iar pentru locatari cu 250 lei/luna. Intre timp insa s-a schimbat si conducerea CFR. In locul liberalului Cristian Ghibu a fost numit democrat-liberalul Sorin Flutur. "Am facut un studiu de piata atunci. Pretul de 250 lei/loc/luna era un minim. La Iasi, la privatI, locurile de parcare ajung si pina la 800 lei/loc/luna. Pina la urma am renuntat la a scoate la licitatie locurile. Au fost facute presiuni", a explicat Ghibu, fara a detalia insa natura presiunilor. Acestea au fost insa fatise: "Buna Ziua Iasi" a scris nenumarate articole, de o virulenta neobisnuita, la adresa sefului CFR Iasi, Cristian Ghibu.
Profit de 900%
Licitatia pentru parcare a avut loc asadar intr-o discretie totala, pe data de 28 mai. Nu a fost nici o surpriza cind a fost declarata cistigatoarea. Firma Grafic Beta Invest a cistigat licitatia cu o oferta de 3,5 lei/mp/luna, fara TVA. Pretul este cu 0,2 lei/mp/luna mai mare decit cel de pornire. Aceste informatii au fost obtinute de la Biroul de Presa al Companiei Nationale de Cai Ferate.
"SC Grafic Beta Invest a adjudecat licitatia publica deschisa cu strigare pentru suma de 7.560 lei/luna, plus TVA", se arata in adresa trimisa redactiei "Ziarul de Iasi". In aceeasi adresa se mentioneaza si data la care a fost semnat contractul: 29 mai. Astfel, la nici 24 de ore de la organizarea licitatiei, firma Grafic Beta Invest a devenit chirias cu acte in regula, iar iesenii cotizau deja la profitul societatii. Nu s-a asteptat nici macar o perioada de contestatii, nimic.
Contractul semnat de firma paravan a patronului de la "Buna Ziua Iasi" asigura un trai fara griji. Astfel, pentru cele 120 de locuri de parcare firma plateste lunar aproape 9.000 lei, cu tot cu TVA. Alte costuri ale societatii sint doar cele legate de omul care taie biletele si biletele in sine. "Eu asfaltasem parcarea de acolo. Am pus si barierele. Nu mai trebuie nimic", a adaugat Ghibu.
Taxa de parcare este acum de un leu/ora. Oricine are treaba pe la Gara si vine cu masina trebuie sa foloseasca parcarea gestionata de firma Grafic Beta Invest. Societatea ofera servicii de incasat banii 24 de ore din 24. "Din acea parcare se pot incasa si 30.000 lei/luna. Nu sint locuri de parcare in zona", a adaugat Ghibu.
Traficul din zona Garii este foarte intens. Simple calcule matematice arata ca firma isi recupereaza chiria achitata in doar citeva zile, restul incasarilor reprezentind profitul societatii. Astfel, este foarte posibil ca pe un loc de parcare sa ajunga mai mult de o masina pe ora. Luind insa in calcul doar ca un loc de parcare este ocupat de o masina pe ora, rezulta, in cazul unui procent de ocupare de 100%, ca firma incaseaza 120 lei/ora. Cum serviciul este prestat 24 de ore din 24, se poate observa la un calcul simplu ca incasarile zilnice ar putea ajunge la 2.880 lei/zi, adica peste 86.000 lei pe luna. Din aceasta suma se scade chiria catre CFR de 9.000 lei si cheltuielile legate de cei care taie bilete, iar profitul poate depasi 70.000 lei/luna.
Cum contractul a fost incheiat pe doi ani, in aceleasi conditii de ocupare si la acelasi tarif, rezulta ca firma va incasa 2.073.000 lei. Pentru aceeasi perioada de timp, chiria platita catre CFR este de 216.000 lei, cu tot cu TVA. Chiar in cazul in care procentajul de ocupare al parcarii ar fi la jumatate, dupa doi ani de contract firma ar ramine in conturi cu sume importante.
"Din incasari probabil ca se mai impart comisioane"
Contactat telefonic, subsecretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia, sustine ca va verifica licitatia. "Nu stiu mai nimic despre acest lucru. Chiar miine-dimineata vor solicita clarificari. Eu nu m-am ocupat de chestia asta. Habar nu am ce s-a facut. Nu este un pret care sa reflecte realitatea. Voi verifica cum de s-a ajuns la acest pret", a precizat Axinia.
Reprezentantul PDL este aratat cu degetul insa de politicieni locali. In perioada in care a activat ca ales local, Axinia a sustinut un proiect al unei parcari subterane in zona Garii. Pentru doi ani insa, proiectul pare a fi blocat. "Au spus ca investesc si ca daca nu pot ei, o vor preda Primariei sa faca acolo o parcare subterana. Axinia asa spunea. Am discutat proiectul si la Primarie. Acum in loc sa o modernizeze o inchiriaza unui privat. Nu cred ca asta era solutia cea mai buna", a precizat Radu Botez, consilier local al PNL.
Omul de afaceri Sorin Ionescu este mult mai dur in declaratii. "S-a dat locul de parcare cu cel mai mare trafic din oras. In conditiile in care investitiile de acolo si echipamentele au fost facute de alta firma, societatea de acum nu este decit o fabrica de bani. Este clar ca a fost cu dedicatie. Oriunde in tara si in lume parcarile de la Gara si Aeroport sint cele mai cautate. Din incasarile firmei probabil ca se mai impart comisioane", a completat Ionescu.
Consilierul local al PDL Gabriel Surdu sustine ca parcarea ar fi trebuit extinsa, nicidecum inchiriata in forma actuala. "Este pacat. Terenul de acolo este utilizat la 30% din capacitate. Daca tot s-a scos la licitatie, ar fi trebuit sa fie pentru extindere si modernizare. Nu as fi fost de acord cu licitatia decit daca se modernizeaza", a afirmat omul de afaceri Surdu.
Cine este Asimionesei
Proprietarul actualului cotidian "Buna Ziua Iasi", Florin Ghiocel Asimionesei, a fost acuzat de santaj in 2005. Alaturi de patron, aceeasi acuzatie a fost adusa de procurori si redactorului sef al ziarului "Ziua de Iasi", devenit intre timp "Buna Ziua Iasi". Ambii au declarat ca sint nevinovati si ca ancheta este un atac politic. Dosarul se afla in curs de cercetare.
Procurorii fostului Parchet National Anticoruptie au prezentat dosare intregi cu acuzatii aduse lui Asimionesei de mai multi oameni de afaceri, politicieni. Ei au depus plingeri precum ca au fost supusi la presiuni din partea cotidianului "Ziua de Iasi" pentru incheierea unor contracte de publicitate. Printre cei care au depus astfel de sesizari se numara Constantin Comanescu, Constantin Soranescu, Relu Fenechiu si altii. Atacuri deosebit de murdare au fost gazduite de-a lungului timpului la adresa multor personalitati iesene.
Profesori universitari, rectori, medici, avocati, ofiteri, functionari, oameni de afaceri, ziaristi, scriitori, persoane fara functii publice etc. au fost etichetati drept betivi, curvari, escroci, obsedati sexual, nebuni, hoti, violatori, fara ca acuzatiile sa prezinte o minima relevanta jurnalistica si fara ca dovada celor afirmate sa fie facuta.
Cinci semne mari de intrebare
1. De ce a preferat CFR sa scoata la licitatie o "fabrica de bani", in loc sa se ingrijeasca de gestionarea ei, ceea ce i-ar fi adus venituri consistente fara mari cheltuieli?
2. In conditiile in care la orice licitatie din oras participa acum zeci de firme, de ce nu a fost mediatizata licitatia de la Gara in asa fel incit sa se inscrie mai multi concurenti?
3. De ce nu a fost majorat pretul de pornire al licitatiei?
4. Care este rolul secretarului de stat Constantin Axinia in aceasta afacere, in conditiile in care de la biroul sau din Bucuresti a fost trimisa o adresa spre organizatorii din Iasi in care firma Beta Invest era incercuita, cu indicatia verbala ca aceasta ar trebui sa fie cistigatoare?
5. Ce alte persoane de la virful organizatiei judetene a PD-L mai sint implicate?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu